IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
INFORMARE
privind instituirea canalului intern de raportare la nivelul Direcției Naționale Anticorupție (D.N.A.), conform Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare
În acord cu dispozițiile Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, D.N.A. a operaționalizat procedura și canalul intern de raportare pentru persoanele care raportează încălcări ale legii sau informații referitoare la încălcări ale legii.
Despre Legea nr. 361/2022
Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, constituie cadrul general în materia protecției persoanelor care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat. Legea reglementează procedura de primire, înregistrare, examinare, efectuare de acțiuni subsecvente și soluționare a raportărilor, drepturile și obligațiile persoanelor care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii, măsurile de protecție aplicabile acestora, obligațiile autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și persoanelor juridice de drept privat, drepturile persoanelor vizate, precum și atribuțiile autorităților competente.
Avertizorii în interes public
Avertizorii în interes public sunt persoanele fizice care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, precum și informații cu privire la încercări de a ascunde astfel de încălcări, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul D.N.A., în care lucrează sau a lucrat avertizorul în interes public sau cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activității sale.
De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii și:
• Lucrătorii, în sensul persoanelor fizice ce se află într-un raport de muncă sau raport de serviciu, în temeiul dispozițiilor de drept comun sau speciale în materie, și prestează muncă în schimbul unei remunerații;
• Persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă și care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale ori în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum și persoanele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim;
• Voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați, orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea D.N.A., a subcontractanților și a furnizorilor acesteia.
Informațiile referitoare la încălcări ale legii trebuie să fi fost obținute de avertizor în context profesional.
Prin contextul profesional se înțelege totalitatea activităților profesionale, actuale sau anterioare, de orice natură, remunerate sau nu, desfășurate de avertizor în cadrul D.N.A., în baza cărora acesta a putut obține informații referitoare la încălcări ale legii și poate suferi represalii în caz de raportare.
Canalele de raportare internă ale D.N.A.
Personalul D.N.A. și celelalte persoane menționate mai sus au la dispoziție canalele de raportare internă, instituite la nivelul D.N.A. conform Cap. III din Legea nr. 361/2022. Aceste canale au drept scop facilitarea, cu asigurarea măsurilor de protecție, a comunicării orale sau scrise de informații referitoare la încălcări ale legii după cum urmează:
• Prin e-mail la adresa raportareavertizori@pna.ro ;
• Prin intermediul serviciilor poștale la adresa din str. Știrbei Vodă, nr. 79-81, Sector 1, București, cod poștal 010106 – destinatar: Direcția Națională Anticorupție. Plicul ce conține documentele aferente raportării va fi sigilat, fără a fi trecute pe plic datele de identificare ale avertizorului (acestea fiind menționate în cuprinsul raportării nominale), având înscrisă mențiunea: “Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public”;
• Personal, la sediul D.N.A., în prezența persoanelor special desemnate (cu programare prealabilă efectuată la adresa de e-mail indicată anterior). Aspectele prezentate vor fi consemnate de către persoana desemnată într-un proces-verbal, sub rezerva exprimării consimțământului avertizorului în interes public. Persoana desemnată va oferi avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal, prin semnarea acestuia. În lipsa consimțământului, avertizorul în interes public va fi îndrumat să formuleze solicitarea în scris, pe suport de hârtie, sau în format electronic, la adresa de e-mail dedicată.
Raportarea trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele elemente:
• numele și prenumele;
• datele de contact;
• contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
• persoana vizată, dacă este cunoscută;
• descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii;
• probele în susținerea raportării (indicarea altor persoane care au cunoștință despre eveniment, orice documente sau informații de natură să faciliteze verificarea faptei raportate);
• data;
• semnătura avertizorului.
Persoanele desemnate pentru gestionarea raportărilor
La nivelul Direcției Naționale Anticorupție au fost desemnate persoane responsabile cu atribuții în ceea ce privește primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor interne.
Persoanele desemnate se subordonează exclusiv procurorului-șef al Direcției Naționale Anticorupție și vor acționa cu imparțialitate, respectiv vor fi independente în ceea ce privește îndeplinirea responsabilităților ce derivă din Legea nr. 361/2022.
Canalul extern de raportare
Raportările privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, și canalul extern de raportare. La alegerea canalului de raportare, avertizorul în interes public poate lua în considerare aspecte precum:
• existența riscului de represalii, în cazul raportării prin canalele interne;
• imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.
Canalul extern este reprezentat de Agenția Națională de Integritate (A.N.I.), precum și de alte entități care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr. 361/2022)
Astfel, persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern – Agenția Națională de Integritate – pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:
• Online, pe Platforma Avertizori https://avertizori.integritate.eu;
• Prin e-mail la adresa avertizari@integritate.eu ;
• Telefonic, la numărul 0372.069.869 selectând tastele 1 (Selectare limba română), 0 (Acord înregistrare conversație), 3 (Direcția Avertizori în interes public). Conversațiile vor fi înregistrate automat;
• Prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București – România – În atenția Direcției Avertizori în interes public;
• Personal, prin prezența la sediul ANI (cu programare prealabilă efectuată la adresa de email avertizari@integritate.eu).
De asemenea, persoanele pot efectua raportări externe către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile Uniunii Europene, conform datelor de contact de mai jos:
• Listă generală;
• Agenții Descentralizate;
• Agenții Executive.
Asigurarea confidențialității avertizorilor în interes public
Gestionarea raportărilor se realizează cu păstrarea confidențialității asupra identității avertizorului în interes public și a informațiilor care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care avertizorul își exprimă consimțământul expres în vederea divulgării acestor informații.
Obligația de a păstra confidențialitatea se menține și în cazul în care raportarea ajunge din eroare la o altă persoană din cadrul instituției, alta decât persoana desemnată. În acest caz, raportarea este înaintată, de îndată, persoanei desemnate.
Identitatea avertizorului în interes public și informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia pot fi divulgate numai în cazul existenței unei obligații impuse de lege, cu respectarea condițiilor și a limitelor prevăzute de aceasta.
În acest caz, avertizorul în interes public este informat, anterior, în scris, cu privire la divulgarea identității și a motivelor divulgării datelor confidențiale în cauză.
Obligația nu există în cazul în care informarea ar periclita investigațiile sau procedurile judiciare.
Totodată, obligația de a păstra confidențialitatea nu există în cazul în care avertizorul în interes public a dezvăluit în mod intenționat identitatea sa în contextul unei divulgări publice. Divulgarea publică se realizează în presă, la organizații profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare sau prin punerea la dispoziție în orice mod în spațiul public a informațiilor referitoare la încălcări ale legii (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din Legea nr. 361/2022).
Normele privind protecția identității aplicabile avertizorilor în interes public se aplică și persoanei vizate, precum și terțelor persoane la care se face referire în raportare.
Măsuri de protecție pentru avertizorii în interes public și condițiile pentru beneficia de acestea
Pentru a beneficia de măsurile de protecție prevăzute de lege, avertizorul în interes public trebuie să întrunească următoarele condiții (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. VI din Legea nr. 361/2022):
• să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor legale și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
• să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
• să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.
Măsurile de protecție, de sprijin și cele reparatorii se aplică și:
• facilitatorilor;
• persoanelor terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
• persoanelor juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
• avertizorului în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
• avertizorului în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.
Dispozițiile Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public se aplică, de asemenea, persoanelor care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.
Este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii. Prin represalii se înțelege orice acțiune sau omisiune, directă sau indirectă, apărută într-un context profesional, care este determinată de raportarea internă sau externă ori de divulgarea publică și care provoacă sau poate provoca prejudicii avertizorului în interes public, astfel cum sunt ele prevăzute la art. 22 din Legea nr. 361/2022:
a) orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
b) concedierea sau eliberarea din funcția publică;
c) modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
d) reducerea salariului și schimbarea programului de lucru;
e) retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată;
f) aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare;
g) constrângerea, intimidarea, hărțuirea;
h) discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
j) refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri;
l) includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
m) rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;
n) anularea unei licențe sau a unui permis;
o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.
Avertizorul în interes public poate contesta măsurile prevăzute la art. 22 printr-o cerere adresată instanței competente, în funcție de natura litigiului, în a cărei circumscripție teritorială acesta își are domiciliul.
La cererea avertizorului în interes public care dorește să conteste măsurile prevăzute la art. 22, baroul din circumscripția locului de desfășurare a activității avertizorului în interes public asigură asistența judiciară gratuită.
La solicitarea avertizorului în interes public cercetat disciplinar ca urmare a raportării interne, externe sau divulgării publice, comisia de disciplină are obligația de a invita presa și un reprezentant al sindicatului sau al asociației profesionale sau un reprezentant al salariaților, după caz. Anunțul se face prin comunicat pe pagina de internet a D.N.A cu cel puțin 3 zile lucrătoare înaintea ședinței, sub sancțiunea nulității raportului și a sancțiunii disciplinare aplicate.
Elemente de procedură: comunicarea cu avertizorul, termene de răspuns și situații care conduc la clasarea raportărilor
Persoana desemnată va informa avertizorul în interes public referitor la confirmarea primirii raportării în termen de 7 zile calendaristice de la primirea acesteia.
În termen de cel mult 3 luni, persoana desemnată va informa avertizorul în interes public cu privire la stadiul acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora. Acțiunile subsecvente sunt reprezentate de orice acțiune întreprinsă de către persoana desemnată în vederea soluționării raportării și, acolo unde este cazul, a remedierii încălcărilor raportate.
Raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.
Raportarea internă se clasează atunci când:
• nu conține elementele prevăzute de lege, altele decât datele de identificare ale avertizorului în interes public, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită;
• raportarea este transmisă anonim și nu conține suficiente informații referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea și soluționarea raportării, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită.
În cazul în care o persoană face mai multe raportări cu același obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.
Persoana desemnată poate decide încheierea procedurii dacă după examinarea raportării se constată că este o încălcare în mod clar minoră și nu necesită acțiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii.
Persoana desemnată comunică modalitatea de soluționare a raportării către avertizorul în interes public și către procurorul-șef al D.N.A.
Pentru a permite efectuarea de verificări suplimentare, raportările vor fi păstrate o perioadă de 5 ani de la momentul înregistrării, cu respectarea cerințelor privind confidențialitatea, după expirarea acestei perioade urmând a fi distruse de către persoana desemnată, indiferent de suportul pe care sunt păstrate.
Protecția datelor cu caracter personal
Prelucrarea datelor cu caracter personal, realizată în baza Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv schimbul sau transmiterea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente, va fi efectuată potrivit dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 și din Legea nr. 363/2018, precum și dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2018/1.725. Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.
PROCUROR-ȘEF DIRECȚIE,
MARIUS I. VOINEAG